Wirtualny asystent to stosunkowo nowy zawód odpowiadający zmieniającym się potrzebom rynku pracy. Oferuje zarówno korzyści dla pracowników, jak i pracodawców.

Kto może zostać wirtualnym asystentem? W zasadzie każdy posiadający doświadczenie na stanowisku pracownika biurowego. Zdalny asystent pochodzi wprost od tradycyjnej profesji pracownika biurowego, administracyjnego lub popularnej sekretarki. Główna różnica wynika z całkowitego odwrócenia warunków współpracy. Wirtualny asystent nie jest sztywno związany z jednym pracodawcą w 8-godzinnym czasie pracy od poniedziałku do piątku. Nie posiada umowy o pracę oraz wynikającej z nich benefitów takich jak płatny urlop lub zwolnienie lekarskie. Praca wirtualnego asystenta wiąże się z wyjściem poza swoją strefę komfortu. Główną korzyścią dla pracownika z rezygnacji z etatu jest otrzymanie wolności zawodowej. Poczucie niezależności od pracodawcy (jednej firmy i jednego szefa) znacznie rozszerza horyzont działania. Dla pracownika na etacie zmiana pracy jest bardzo ważnym i stresującym wydarzeniem w życiu. Często dana osoba pracuje przez 5, 10, czy 20 lat pomimo braku satysfakcji z wykonywanego zajęcia. Decyduje o tym strach przez zmianą i przywiązanie do miejsca i ludzi, pomimo ciągłego uczucia braku zadowolenia.

Wirtualny asystent nie potrzebuje dokonywać zmiany pracy. Zamiast tego zarządza portfelem swoich klientów i usług. Utrata jednego klienta nie musi powodować załamania nerwowego oraz pytań o dalszą egzystencję. To jest główna korzyść wynikająca z wyjścia ze swojej strefy komfortu. Wirtualny asystent nie jest tradycyjnym pracownikiem – jest przedsiębiorcą, który sam decyduje o projektach przyjętych do realizacji. Jest ciekawy świata i dąży do zdobywania nowych doświadczeń.

Brzmi ciekawie? Mimo wszystko wejście w te buty należy dokładnie przemyśleć, zaplanować i przeprowadzać etapami. Przede wszystkim wirtualny asystent wykonuje swoją pracę bez czujnego spojrzenia kierownika lub kolegi zza biurka. Jest, zatem wystawiony na wiele czynników rozpraszających w swoim domu takich jak portale społecznościowe, seriale, żelazko, czy zaległe pranie. Koncentracja każdego świadczącego pracę w domu jest wystawiona na dużo większą próbę. Wymaga ponadprzeciętnej samodyscypliny lub odpowiedniego podejścia do sprawowanych obowiązków.

Niewątpliwym udogodnieniem jest wybór zadań będących źródłem satysfakcji. Mówiąc najprościej, warto przeanalizować swoje mocne strony oraz jaki rodzaj zadań nas satysfakcjonuje. A później spróbować znaleźć czynności dające możliwość zarobkowania i satysfakcji jednocześnie.

Przykład

Lidia studiuje kosmetologię, jednocześnie jest to jej pasją. Z racji tego, że jest towarzyską osobą posługuje się biegle portalami społecznościowymi. W ostatnim czasie podjęła pracę, jako administrator profilu Facebook i Instagram lokalnej drogerii. Jest bardzo zadowolona z podjętej współpracy, ponieważ zajmuje się tym, co lubi, praca pozwala rozwijać jej wiedzę w dziedzinach będących przedmiotem jej zainteresowania, a dodatkowo ma możliwość dorobienia do studiów. Nie traktuje swojego zlecenia, jako obowiązku, a raczej, jako przyjemne spędzenie czasu, za które drogeria dodatkowo będzie jej płacić.

Poszukiwanie sposobu na połączenie pracy z pasją należy do kluczowej czynności stojącej przed wirtualnym asystentem. Pracując na własny rachunek, według własnego rytmu dnia powinien zajmować się atrakcyjnymi czynnościami według własnego postrzegania. Wyjście poza swoją strefę komfortu powinno wiązać się z inną bonifikatą w postaci wykonywania czynności prowadzących do spełnienia osobistego i zawodowego.

Wszystko, co zostało dotychczas napisane brzmi zachęcająco. Warto sobie zdać sprawę, że od decyzji, aby świadczyć swoją pracę w sposób zdalny, do pełnego sprofesjonalizowania swojej pracy należy przejść drogę. Nie jest ona prosta i wymaga dużej dawki determinacji m.in. wiedzie poprzez łączenie projektów własnych wykonywanych w czasie wolnym, z jednoczesną pracą na etacie. Droga, ta jest złożona, dlatego opowiem o niej z większymi szczegółami w kolejnym artykule na blogu. Do usłyszenia!